Expeditie Palambak

29 juli 2015 - Pulau Banyak, Indonesië

De hemel en de hel op 1eiland? Ja, dat kan echt! Met busje en speedbootje reizen we naar Pulau Palambak Besar, ofwel "eiland Palambak groot". Voor wie het weten wil, er is ook een Pulau Palambak Kecil, ofwel de kleinere versie van hetzelfde eiland, wat er schuin tegenover ligt. Pulau Palambak is een onbewoond eiland ergens in de Stille Zuidzee, waar alleen 7 hutjes op staan, die beheert worden door Arak. Tijdens onze boottocht voelt William zich al niet zo lekker. Zelf heb ik ook wat buikpijn en Wouter is aan de scheiterij. Na twee uur varen komen we aan bij het mooiste eiland dat we ooit gezien hebben. We kunnen het niet anders beschrijven als "parelwit strand met wuivende palmen en een azuurblauwe zee". Tja, en wat doe je dan als eerste als je van de boot afkomt? Nou, William springt de boot af en moet overgeven tussen de palmbomen. Wouter klimt de boot af en is nog net op tijd voor het plaatselijke gat in de grond, wat als wc moet doorgaan. En GJ en ik proberen de koffers heelhuids uit het bootje te krijgen. Enfin, wat een entree, maar we zijn er. Het is inmiddels 6 uur s'avonds en we kunnen meteen aanschuiven voor het eten. Arak is, behalve beheerder, ook de kok. William eet niet en ligt inmiddels met koorts in zijn hutje. Ik besluit bij William te gaan slapen zodat ik hem een beetje in de gaten kan houden. We hebben nog niet helemaal door hoe we onze klamboe goed moeten installeren; we ontdekken menig mug ONDER onze klamboe, en zelfs een nachtvlinder. We worden dan ook helemaal lek geprikt. Inmiddels is het ook gaan regenen en onweren. In ons hutje blijft het echter bloedheet. Hoewel er dit keer geen moskee in de verre omtrek te vinden is, verstoort een krolse kat die pal voor ons huisje zit onze nachtrust. We durven niet te gaan kijken, want we hebben geen licht omdat s'nachts de stroom uit gaat. s'ochtens worden we gebroken wakker, en het regent nog steeds....... Fijn, zo'n onbewoond eiland..... En het blijft regenen, en regenen en nog eens regenen..... De "hel"....

Om drie uur s'middags wordt het dan eindelijk droog en gaan we op pad om het strand te verkennen en kunnen we deze dag alsnog, al is het maar kort, een vleugje van de "hemel" opvangen. s'Avonds blijkt Gerrit Jan zich te ontpoppen tot een prima klamboebouwer; geen mug meer te vinden onder de klamboe en ook de krolse kater houdt zich stil. We slapen als roosjes. De volgende dag staan we uitgerust op. We zien een stralend zonnetje en blauwe hemel. Ook William is weer helemaal het mannetje en dan kunnen we heerlijk gaan genieten van ons paradijsje. Eerst een pannenkoek met banaan als ontbijt en daarna installeren we ons op het strand. Maar ja, wat doe je zoal op een onbewoond eiland? Beetje zwemmen, beetje snorkelen, beetje wandelen..... S'middags hebben we een actief programma; jeu de kokosnoot en natuurlijk de proef van de dag. Die we natuurlijk allemaal willen winnen, want we willen geen van allen weggestemd worden vanavond. Voor de proef moet er eerst om wat boeien heen gezwommen worden en daarna moet je op een drafje naar de evenwichtspaaltjes. Logischerwijze ligt Wouter op kop na het zwemonderdeel. Maar de evenwichtsproef is een hele opgave. Een eindje verderop aan het strand steken een aantal paaltjes boven de branding uit. Wie kan daar minimaal een minuut op blijven staan? Valt niet mee hoor! Uiteindelijk lukt het ons allemaal en hoeft er vanavond niemand weg...... Moe maar voldaan zakken we weer neer op onze ligstoeltjes en kunnen we de zon in de zee zien zakken. Wat een paradijs!

1. Silvia:
    29 juli 2015
    Geniet nog even van jullie "hemel". Bij ons is niks onbewoond. Eerder super druk
  2. Annemiek Haring:
    29 juli 2015
    Jeetje zeg. ..weten jullie niet meer wat te doen als' dehel' voorbij is?
    Dan maar spelletjes verzinnen?
    Wees gerust. .Hier stromen dagelijks rivieren gevormd door mousson achtige regens door de tuin. Soms is het 5 minuten droog.Gelukkig dat William weer beter is. Pas n beetje op met eten.

Annemiek
  3. Ma en pa steenbergen:
    30 juli 2015
    wat een mooie reis. lls het regent is het meestal warm water. Hier is de regen koud en dat valt dan bitter tegen. Doe voorzichtig aan zedt ma.
    Groetje ook aan de kinderen. ma en pa
  4. Gerda:
    4 augustus 2015
    Heb de reisverslagen gelezen. Wat een prachtige ervaringen !
    Mijn eigen indootje ligt nu te slapen en in de sfeer van de nacht kan ik bijna de sfeer oproepen. Zet zo nog even wat Indische muziek op en dan geniet ik een klein beetje met jullie mee. Ben benieuwd naar jullie verdere verhalen en foto's als je weer thuis bent. Nu is het la genieten door het schrijven van Marijke.