On the road

19 juli 2015 - Harau, Indonesië

Eindelijk aangekomen op Sumatra! Het was een lange reis via Qatar, Kuala Lumpur en vanochtend dan om 9.00 geland in Padang, ergens halverwege Sumatra. Aangekomen bij de douane zagen wij op een bord dat we geen visum nodig hadden. Bezoekers vanuit The Netherlands, geen visum verplicht. dat was mooi, want dat scheelt dan weer 120 dollar.... Helaas, de strenge douaneambtenaar liet ons niet binnen. "You need visum!"  en verder keek hij ons niet meer aan en mochten we niet verder..... discussie niet mogelijk, dus wij naar de visum mevrouw. Wat bleek: visum is inderdaad niet nodig voor Nederlanders, behalve...... als je het land binnenkomt via een ander vliegveld dan Jakarta of Bali..... dat noemen wij in Nederland "de kleine lettertjes". Enfin, de horde genomen en 120 dollar armer stonden wij even later weer achter in de rij.....
Gelukkig stond onze chauffeur/gids ons buiten het vliegveld al op te wachten. Onze chauffeur, Samsir, spreekt ook een beetje Nederlands en met een welgemeend welkom en "goedemorgen", brengt hij ons bij zijn busje. We vertrekken al snel en zijn dan eindelijk on the road! En ja, alle verhalen kloppen! Wat een chaos. Ze rijden hier links, maar dat maakt eigenlijk geen verschil. De brommers, busjes, auto's, politiewagens vliegen je om de oren. Inhaalmanouvres zoals je ze alleen in the fast and the furious ziet en een koe of geit op de weg levert veel getuter op. Met het geld dat boetes zouden kunnen opleveren voor onnodig toeteren, zou je Griekenland weer welvarend kunnen maken. Een probleempje is dat de airco van ons busje niet werkt, en de ramen niet open kunnen. Maar gelukkig is dat niet van zo heel lange duur. Na een uurtje of twee, weet Samsir dit euvel te verhelpen. Maar genoeg reisleed. Via een prachtige rit, komen we aan voor de lunch bij het Maninjaumeer. Een groot, mooi meer, omgeven door bergen op zo'n 500 mtr hoogte. We lunchen aan de oever van het meer. Wat opvalt is dat we hier de enige toeristen zijn en voor vele locals dan ook een bezienswaardigheid op zich. Wouter wordt al snel aangesproken " He mister, you want photo with me?" en hij moet al snel met drie giechelende meisjes op de foto. Uiteraard hebben wij dat dan weer op de gevoelige plaat vastgelegd. Na wat modellenwerk en inheemse sate van hertenvlees, weer in het busje voor een klim van 44 haarspeldbochten de berg op. Het is vandaag feest in Sumatra. De Ramadan is eergisteren afgelopen en dus is het de komende dagen groot feest. Iedereen eet, feest en heeft vakantie en dus is het erg druk op de weg. Dus ook bij al die 44 haarspeldbochten. Hoewel de airco al weer werkt, breekt het zweet ons uit. Slechts twee keer hadden we contact met andere buitenspiegels en slechts een keer was een noodstop noodzakelijk.... we hopen dat het de rest van onze reis iets minder druk op de weg is....
Uiteindelijk veilig en wel aangekomen in de hirau vallei bij Abdi home stay. Morgen meer...